Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A szekták, és a nagy magyar valóság(tömeg és vallási hisztéria)

A szekták, és a nagy magyar valóság

 

1. A SZEKTAKÉPZŐDÉS
2. A MAGYAR SZEKTAPIAC (BENNE A TÖMEG ÉS VALLÁSI HISZTÉRIA ELEMZÉSÉVEL)

1. A SZEKTAKÉPZŐDÉS

„A szektaképződés fokozódásával többek közt azért kell foglalkoznunk, mert a szekták egy része sokak számára komoly mentálhigiénés veszélyt jelent. Ezek elsősorban a destruktív szektáknak nevezett mozgalmak. Azzal, hogy kiszakítják az eredeti szellemi talajukból a hozzájuk csatlakozókat ezzel veszélyforrást jelentenek, mert elgyökérteleníthetik az embereket.  
Korunk lélektani egyoldalúságának érzékelése azt is eredményezte, hogy ezt az erőteret, az emberek tömegeinek ilyen irányú szükségletét, ki lehet használni ösztönösen vagy nagyon is tudatosan egy-egy vezetőtehetséggel rendelkező személy által, egészen más célokra. Ilyenek lehetnek politikai (pl. fasizmus, kommunizmus, fanatikus nacionalizmus stb.) látszólag tudományos (egyes természetgyógyászati irányzatok, pszichotechnlógiák stb.), vagy bizonyos új, vallási mozgalmak, melyek között destruktív szekták is vannak.
A piacgazdasági szempontok a vallási területeken is megjelentek. Ezek mögött rendszerint a vezető vagy vezetők hatalmi törekvése és anyagi érdekeltsége húzódik meg közvetlenül. Egyre több reklám, reklámpszichológiai manipuláció éri vallási köntösben is az embereket. A tájékozatlan és naiv emberek közül egyre többen kerülnek az ilyen egyre finomodó pszichológiai technikákkal dolgozó vallási köpenybe burkolt mozgalmak bűvkörébe. Ezek vezetői tehetséges, de gyakran lelkileg beteges, vagy kifejezetten beteg személyek.
A szekták alkalmas fegyvere a valamilyen leegyszerűsített, az addigit elvető eszmerendszer, ideológia, tan, mely a széles néptömegek számára nyújt új, vonzó életértelmezési rendszert. 
A megtévesztés, a vakhit elleni védekezés legfontosabb elemei közé tartozik az egyén szellemi érettsége és egészsége, valamint a vallási, társadalmi mozgalmak terén való széleskörű tájékozottság. A műveletlen, hiszékeny, szellemileg kiéhezett naiv tömegek az agymosás kifinomult módszereinek áldozatai.
Az új szellemi mozgalmak egyik mozgatója a „szellemi csalás keresése” is. Sok rokkant családban felnövő generációk identitásfejlődése erősen hiányos, gyenge.  Kevés az értékes apai vezetés, és a biztonságot nyújtó meleg anyai otthon. A kisebb gyülekezeti csoportokban, szektákban nagyobb lehetőség van arra, hogy megkapják ezt a hiánypótló szellemi családot. Legalábbis a bekerülés kezdeti szakaszában ez jobban megjelenik. Később, a szellemileg nem egészséges közösségekben, ahol a differenciáltabb viszonyulás nem lehetséges, ott a vezetők, sokszor nyers autokratizmusa – természetesen isteni parancsok álarcába bújtatottan – a lélektanilag nem illetve félreértett énfeladásra buzdít, amit gyakran a hit próbájaként tüntetnek fel, s ami hosszabb távon egyáltalán nem a szabadság növekedése irányában hat, hanem az egyre súlyosabb regresszív dependenciába (függésbe) torzítja a személyiséget. Az ilyen helyzetből való lelki, szellemi szabadulás már meglehetősen nehéz, éppen a lelki szabadság elsorvasztása miatt. Rendszerint legfeljebb csak komoly töréssel, kapcsolatmegszakadással lehetséges. 
Érdekes jelenség ezekben az új mozgalmakban, hogy bennük a mai ember archaikus, mitopoetikus funkciója is feléled. Új mítoszok keletkeznek a semmiből.
Sok szektához hozzátartozik a lázadás érzése. Gyakran antiszociális és pszichopata emberek alkotják a szektákat. A személyiség elfojtott oldalának az úgynevezett árnyékszemélyiségnek az antiszociális erőit vállalják fel és élik meg. A kollektív tudattalan sötét, dezintegratív erői szállják meg az egot ilyenkor és sodorják az egész személyiséget a destrukció irányába. Közöttük az antiszociális pszichopatákon kívül gyakran találunk borderline és pszichotikus személyeket is. Szükséges látnunk azonban, hogy a résztvevők energiájuk egy jelentős részét a szociális árnyék által létrehozott erőtérből is kapják. (A szociális árnyék a társadalom, a közösségek általánosan elutasított és elfojtott vágyainak és ösztöneinek megélési és önmegvalósítási formáit jelöli.) 

A SZEKTÁK LÉLEKTANI JELLEGZETESSÉGEI

A továbbiakban figyelmünket irányítsuk egyre inkább a gyógyászati szempontból jelentősebb, kóros jelenségek felé.

A. Az alapító egyéni lélektana: 
igen gyakori egy jelentőssé váló, új vallási mozgalom indulásánál, hogy az alapító különleges mélylélektani élményeket él át. Látomásai keletkeznek, isteni elhívást, szellemi üzeneteket kap. Ezeknek a jelenségeknek a lélektanát megfigyeléseink szerint a jungi pszichológia segítségével lehet leginkább megérteni. Ez alapján érthető, hogy az alapítóknak ezek a transzperszonális, kollektív tudattalannal kapcsolatos, igen magas lélektani energia-potenciájú élményei a személyiség módosulását, átrendeződését indítják meg. Az ilyen archetipikus élményeket énidegennek és egyetemesnek éli meg mindenki. Ez azt jelenti, hogy nem saját megérzéseként, fantáziája, álma, rádöbbenéseként éli át, hanem mint tőle független, rajta kívül álló, autonóm forrásból eredőt. Természetesen ezt a saját szellemvilágról való elképzeléseivel kapcsolja össze és annak fogalmaiban tudatosítja és értelmezi.

Az élmény néha, elsősorban a destruktív szekták alapítóinál, közel áll (esetenként azonos) a skizofréniás elmezavar indulásakor tapasztalható hallucinatórikus kulcsélményekhez. Pszichodinamikailag megközelítik, ha nem is érik el ezt a mélységet a drogosok és egyéb szenvedélybetegek átélései. Ezek is ebből az energia régióból, a kollektív tudattalan szellemi dimenziójából táplálkoznak. Az egészséges, kreatív új mozgalmak alapítóinál ez az élmény Selbst (Önvaló, Nagy Én) által vezérelt és reális, előrevivő új szellemi megoldásokat hoz létre. Ilyen pl. Assisi Szt. Ferenc vagy Luther példája. 
Az archetipikus jelleg miatt a szubjektív élményt objektív, egyetemes emberi realitásként éli át az illető, a kollektív tudattalan, az objektív psziché természetéből adódóan. És ebben még teljesen igaza is van. 
Az alapvető tévedés akkor keletkezik, amikor nárcizmusában automatikusan kizárja, hogy a megtapasztalt egyetemes valóságot más, más úton másfajta élményeken keresztül is átélheti. A nárcisztikus személynél az élmény a tudattalan önimádatában viszont minden más lehetőség kizárását eredményezi. Sőt a másságot, mint fenyegetést éli át, ezért azt ellenségnek minősíti és harcot hirdet ellene. A szellemi torzulás így fokozódik és patológiás méreteket is ölthet. 

A destruktív szektaalapítók gyakran tehetséges, de lelkileg néha beteg emberek, rendszerint megalomániás paranoidok, időnként paranoid skizofrének, vagy valamelyik affektív kórképbe sorolhatók. Rendszerint serdülő-ifjú korukban keletkeznek első látomásaik, hallucinációik (ez a kor a skizofrénia indulásának gyakori jele is) melyeket szent, isteni kinyilatkoztatásnak vélnek. Ilyen típusú beteg egyébként sok van, de csak kevés rendelkezik azzal a tehetséggel, hogy ebből „operotróp módon sikeres” életmódot, új mozgalmat alakítson ki. 

Kisebb csoportoknál láthatók olyan vezetők is, akik nem különösebben tehetségesek, de lelkileg oly módon torzultak, hogy saját patológiájuknak megfelelő komplementer partnereket vonzanak maguk köré. Ahogy gyarapszik a tagság és a vezetőre való projekciók fokozódnak, úgy egy pozitív feed back folyamattal működő örvénydinamika indul be és a vezető egyre inkább az archetipikus erők megszállottjává válik. Ezt mutatja be Haraszti a már idézett tanulmányában, David Koresh, a 90-es évek elejének botrányos szekta tragédiájának vezetője ől. már egyenesen Isten fiaként fogadtatta el magát híveivel amint erősödött a mélylélektani örvénydinamika. A végső időszakában pedig már Istennel azonosította magát és nevét is úgy írta alá, hogy Yahweh Koresh. A vakhit fanatizmusára jellemző, hogy a végső krízisben a szektatagok nem menekültek a lángokból, hanem ha kikerültek belőle, visszarohantak a biztos halálba.

Bhagwan Shree Rajnesh, aki a szeretetet, megvilágosodást és békét prédikálta a hegyekben városerődöt épített fel, amit azzal indokolt, hogy ellenségei az életére törnek. Az egésznapos imádkozások és meditációk gyakran torkollottak extatikus táncba, csoportszexbe és a vezető mindenkit szerethetett testileg-lelkileg, nemre és korra való tekintet nélkül.
Jim Jones tiszteletes Népek Temploma gyülekezete a 20-30 ezres aktív tagságot is elért. Magát a szexuális örömök magasrendű képességével ruházta fel ezáltal bármely nőt, férfit és gyereket ebben a dicsőségben részesíthetett. Ő is paranoid módon félt a nem létező ellenségtől. A létminimumon tartott tagságot kimerülésig dolgoztatta. Alvásdeprivációval, életüket a vezérért feláldozó szerepjátékokkal és állandó prédikációval szuggerálta beléjük az autó destrukciót, míg végül a végső lélektani csődben 918 tagjuk lett egyszerre öngyilkos.
Napjainkban Moon tiszteletes az Egyesítő Egyház feje is istenként tisztelteti magát, aki „Krisztus félig sikerült megváltási munkájának tökéletessé tételét” hirdeti és ígéri híveinek…

Nemcsak taktikai fogásként, hanem ego inflációjuk jeleként is mondják időnként „Nem én gyógyítok hanem Isten”, vagy „az Erő gyógyít általam” – miközben nagyon is személyes szuggesztív és hipnotikus technikákat alkalmaznak sokszor teljesen tudattalanul. Minden kereszténységgel kapcsolatban lévő szekta egyébként a Bibliára hivatkozik és sok azt állítja, hogy az ő teológiai magyarázatuk, bibliaértelmezésük az egyetlen helyes és az összes többi téves, sőt ártalmas. A speciális tan kidolgozása általában egyre nagyobb hangsúlyt kap ilyen esetekben, a keresztény lelkület viszont egyre jobban sorvad és torzul. Amint fokozódik ez a folyamat, úgy fokozódik a totalitárius rendszer kiépülése, az egyéni szabadság beszűkülése 

B. Csoportdinamika: 
eléggé általános a domináns, szuggesztív vezető szerepe, a tagok vele való projektív azonosulása és a regresszív dependencia szükséglet kielégítése. Minél erősebb az anyagi érdekeltség bevonódása, annál erősebb a destruktivitás irányába való eltolódás.
Lélektani szempontból lényeges, mint említettük a szektalétben a tannak nincsen akkora jelentősége sokszor, mint ahogy sokan vélik. Ez a tapasztalatunk eltér a teológiai, elméleti megközelítés gyakorlatától. Jelentősebb szerepet játszik az életmód, életrend ahogy ott élnek. Sokszor az egyéniség teljes beolvasztása történik a közösségbe. A privát szférának szinte semmi tere nem marad. Az erre törekvőt igen szigorú szabályok, büntetések zárják el ettől. Jelentős csoportdinamikai jelenség, hogy más a becsalogatás szövege, légköre, mások a rendszabályok és egészen más szabályok vonatkoznak a vezetőre, ill. a vezető elitre.

Az erősen meghatározott életmód – a sokszor katonai fegyelmet meghaladó szigorúság – amiben a tagok élnek, számtalanszor ismétlődve, kondicionálja, szuggerálja a tagba az adott életformát és az azt racionalizáló tant, mint az egyedüli jót és lehetségest. Több helyen rendszeresen ismétlődve, az agymosás technikákból ismert komoly kimerítéses és alvásdeprivációs módszereket, sőt hipnotikus technikákat használnak, még a vallási, rituális alkalmakon is. Ilyen módszerek közben az illető szorgos, rendszeres munkával maga szövi meg lélektanilag a saját lelki, szellemi kényszerzubbonyát. Az agymosás hatására fokozódik az életmód és a tanok tudattalan beépülése, automatikus „beidegzésekké” válnak és rendszerint progresszív személyiségtorzuláshoz vezetnek. Ezért gyakori a pszichiátriai megbetegedés is köztük.

Az egyén választási szabadsága drasztikusan lecsökken. A bizonytalan embereknek adott leegyszerűsített ideológiai válaszok felmentést nyújtanak a személyes felelősség és döntési lelki munka terhe alól a csoporthoz tartozás érzetét erősítik. (A hitleri fasizmus és sztálinizmus is használta ezt a módszert.) A valahová tartozás, a csoportidentitás ereje, a nyájösztön kielégülése által nyújtott biztonság azonban nem tudja minden esetben pótolni a lélek egyéb normális szükségleteit. A változtatást, lázadást, a szektából való eltávozást a súlyosan negatív külvilágkép is erősen akadályozza és komoly szellemi, lelki, testi fenyegetés teszi szinte lehetetlenné. A szektán kívüliek démonikus ellenségnek minősülnek és a kilépés még ennél is súlyosabb bűn. 

C. A szektatag lélektana. 
Kik válnak legkönnyebben tagokká? Különösen a labilis, gyökértelen, szellemileg éppen kereső vagy valamilyen szükség állapotban lévő, lelki zavarban szenvedő emberek, főleg fiatalok. Ez utóbbiak közül is elsősorban azokat fogják meg a szekták hatásai, akik a szülőktől való elszakadás, az önálló úttalálás neurotikus megoldási módjait élik. Az ifjúkorú fiatalok a még kevés élettapasztalatuk mellett, lélektani állapotuk miatt is hajlamosak az új és ellenzéki szellemi áramlatokhoz csatlakozni.
A vallásos megtérésről beszámoló emberek túlnyomó többsége is 20-25 év alatti. Az alsóbb társadalmi rétegekben és a nők között nagyobb a szekták vonzereje. Hay vizsgálata szerint  a Jehova tanúi között 3-szor annyi a skizofréniás és 4-szer annyi a paranoid skizofréniás, mint az átlag populációban. (De ez a szociológiai vizsgálat sem mutatja ki, vagy bizonyítja például, hogy ezek ott betegedtek-e meg, vagy hogy még ezeket az embereket is képes befogadni ez a közösség!)

Kétségtelenül szerepet játszanak az egyének pszichológiai tipológiai sajátosságai is abban, hogy ki milyen közösséghez csatlakozik. Az egyedi alkatnak, élethelyzetnek megfelelő társak, közösségek keresésének lehetősége a szabadság fontos feltétele. Kétségtelennek látszik, hogy egyformán értékes szellemi közösségeknél is van, aki az egyikben, van, aki a másikban találja meg a helyét és máshol nem érzi megfelelően magát. Hogy ez mitől függ pontosan, az egyedileg igen változó. Azt mindenesetre tudjuk, hogy nagyon összetett jelenségről van szó. Tanácsadás során ezért csak nagyon óvatos javaslatokat adhatunk, ha egyáltalán szükséges. Általában jobb, ha inkább az egyéni adottságok, szükségletek tudatosításában nyújtunk segítséget.

D. A részvétel fázisai: ismét elsősorban a kóros, destruktívabb irányzatokra összpontosítva figyelmünket. 

1/ Bekerülés, becsábítás: a vonzó légkör, a szeretet, az empátia, a kulturáltság hangsúlyozása, a bensőséges közösségi élet demonstrációja a mézesmadzag. Ezt nevezik szeretet bombázásnak.

2/ Beépülés: a becsábultat beszervezik. Ennek fontos részei: a külső kapcsolatok fokozatos felszámolása, az anyagi értékek beadása a közösségbe, az addigi egzisztencia teljes feladása. Ezek a változtatást, a kilépést, az önálló újrakezdést egyre nehezebbé teszik a kóros közösségekben. Különleges vallási, szellemi élményeket, személyiségfejlődést ígérnek és transzállapotaikkal létre is hoznak tényleg, addig nem tapasztalt átéléseket. Gyakran a megromlott világ miatti világvégét és istenítéletet hirdetnek és menekülést kínálnak a kárhozat elől. Az agymosás módszereihez tartoznak a kimerítő munka kifárasztásos hatása, a sokszorosan ismétlődő begyakorlás, az elégtelen alvás, a szinte állandó indoktrináció mellett. Mindez a szuggesztív hatások fokozását eredményezi, sőt sokszor az úgynevezett aktív-éber hipnotikus technika is szerepel a programban. E csoportok rendszerint maratoni effektussal dolgoznak – melyek a pszichoterápiában szintén jól ismertek.
A tag élete feletti kontrollt ezeken keresztül egyre nagyobb mértékben a szekta veszi át. Ez a destruktív szektáknál olyan totális lehet, hogy a legintimebb szexuális élet és az élet alapösztöneinek meghatározásáig, akár megtagadásáig terjedhet. Beleértve a legvadabb perverziókat és az önpusztítást is 

3/ A rögzülés: az előbbi fokozódása által a lázadás, a kikerülés egyre inkább lehetetlenné válik a nagyfokú anyagi, lelki, egzisztenciális bevonódás miatt. A fokozódó bevonódást, a nyájösztön kielégítését, a „csoport-börtön” hatást fokozza az ideológia, mely az élet alapkérdéseire egyszerű, egyértelmű választ ad – mint már említettem. Az egyéni szellemi munka és a döntések felelősségének terhétől így meg lehet szabadulni. Lélektanilag szintén igen jelentős az árnyék kivetítése. A destruktív erők külső környezetre proiciálása, az erősen negatívnak minősített másság- és ellenségkép a vezetők általi aktív kimunkálása történik. A másság így rosszá, gonosszá, intézményesítetten démonikussá válik számukra.
4/ A szigorú, totalitárius hierarchiában csak igen nagy – a szekta céljait szolgáló – teljesítményekkel lehet előre haladni. A kevesek, akiknek ez sikerül, a többiek számára példává és teljesen elkötelezetté válnak. A többiek lényegében maradnak egy infantilizált állapotban vagy inkább egy szellemi rabszolgaságban. 
Gyakran kérdezik miért tudnak erősebben, vonzóbban hatni a destruktív szekták, mint az egészséges, komoly vallásosság. Általában azt lehet mondani, hogy egy fertőző betegség is gyorsabban el tud terjedni és „hatásosabb”, mint egy egészségért való mozgalom. Ezentúl sok ember destruktív vagy patológiás szükségletének intézményesített levezetését is nyújtják. A szektamozgalmak sikerei is mutatják a fiatalság szellemi védtelenségét, fanatizálhatóságát, sőt fasizálhatóságát. 

9/5. A pszihopatologizálódás, egyéni esetek bemutatása
A destruktív szektákban szélsőséges és primitív totalitárius rend valósul meg. Ez lélektanilag a maszkulin, a kínai jang princípium egyoldalú dominanciáját jelenti és a szélsőséges patriarchális, fasisztoid rendszerekkel rokon. Mivel azonban technikai civilizációnk is egyoldalúan jang princípiumokat realizál, ezért ez ellen erős jin, feminin jelennek meg (materialisztikus életszemlélet, antihierarchikus mozgalmak, az „apák nélküli társadalmak” kialakulása, a zöld mozgalmak stb.) Kelet-Európában a kommunisztikus társadalmi rendszerek a jang princípium bizonyos fokú érvényesülését biztosították az egypárt rendszer, a totalitárius társadalmi rend, „az állambácsi”, „államapuka” (soha nem államanyuka) gondoskodása működésmódjával. A visszarendeződési folyamatok több országban mutatják ennek a jang szükségletnek az erősségét. A totalitárius szekták ennek a tudattalan szükségletnek a kielégítését is biztosítják. A köztudatban hiányzik ennek a szükségletnek az ismerete és a jang-jin princípiumok egyensúlyának társadalmi és lélektani mélységi szintű koncepciói is (vö. I-ching).

A bevonódás, főleg a jin princípium eszközeivel történik. Egy jellegzetes eseten mutatom be a becsábításra és agymosásra jellemző fontosabb tényezőket, a felismerhetőséget is kizárva.

Éva 20 év körüli átlagos küllemű, kissé infantilis nő. Viszonylag jómódú otthonában szigorú vallásos nevelésben részesült. Apja többször megverte gyerekkorában, érzelmileg mégis hozzá kötődik jobban. Anyja nem sokat foglalkozott sem vele, sem a többi testvérével bensőségesebben (nagy család!). A családból annak álszent légköre miatt serdülő korában kiábrándult.
Éva először apáca akart lenni, majd különféle katolikus templomokat, később más egyházi közösségeket látogatott meg, még a krisnásokhoz is elkerült, de sehol nem érezte jól magát. Érettségi után nem talál megfelelő állást magának, végül egy álláshirdetést olvas az egyik helyi újságban: „Aki érdeklődik a humanitárius munkalehetőség iránt, hívja fel a következő telefonszámot.” A telefonban először egy ismerkedésre, majd egy fiatalok részére rendezett hétvégi összejövetelre hívják, amire érdeklődve elmegy.
(Egy másik típus az, akinek nincs vallási nevelése, az életben céltalanul, tétován keresgél és egy új érdekesnek tűnő irányzat kíváncsiságát megfogja. Megint másokat gyakran valamelyik hagyományos vallási közösség alkalmán, vagy templom körül, vagy könyvtárakban, repülő tereken stb. szólítanak meg és invitálják saját érdekes, vonzó, becsábító alkalmaikra.)
Egy barátságos, kulturált helyen 20 év körüli jókedvű, nagyon különböző helyekről összegyűlt, boldog fiatalokkal találkozik, akik úgy látja tényleg az embereken akarnak segíteni. Hosszan énekelgetnek kedves, egyszerű szövegű, szeretetről szóló énekeket, sok ismétlődő motívummal. Vonzó tagok számolnak be személyes tapasztalataikról és a minden vallás mögött lévő közös elvekről. Minden kifejezetten pozitív és vonzó. Nincs alkoholizálás, disznó vicces, szemérmetlen szexualitás, durvaság stb., amik oly gyakoriak egyébként más fiatal társaságokban. A résztvevők figyelnek rá, aktívan törődnek vele. Fokozatosan megismertetik a többi vallásnál található hamissággal, ellentmondásossággal és ezzel szemben a saját irányzatuk vonzó, egyszerű alapkoncepcióival. Azután megint énekek és bizonyságtételek következnek. A hangulat emelkedett, későn fekszenek le, sokan együtt a termekben. Éva nehezen tud aludni és álmodik az elhangzott vallási gondolatokkal kapcsolatosan. Másnap elmeséli álmát és az egyik vezető azt úgy értelmezi, hogy az isteni üzenet számára. Évában a maratoni együttlét végére megérlelődik, hogy ő komolyan érdeklődik, lehet, hogy idetartozik.
Jelentkezik egy egyhetes tréning csoportra is, ami a szociális tértől meglehetősen izolált körülmények között kerül megtartásra és ezalatt csatlakozik az egyházhoz. Nagy érzelmi töltésű előadásokat hallgatnak kora reggeltől késő estig. Közben beszélgetések, éneklés az igazi szeretetről, az igazi családról. Alvás csak kevés van, mert intenzíven ki kell használni az időt. Pihenésre, világi dolgokról való fecsegésre nincs idő. Kérik, hogy minden káros szenvedélyét tegye félre. Mondjon le mindenről, ami szellemi fejlődésében – már ahogy az általuk meghatározott – visszatartja. Szakítsa meg minden kapcsolatát azokkal, akik lelki élete szempontjából zavart, visszahúzó erőtőr jelentenek, mert ezek destruktív, démonikus forrásból erednek.
Csak vázlatosan lehet ismertetni azt ahogy Évát fokozatosan egyre jobban az ideológia hatása alá vonják, külső kapcsolatait leépítik, anyagi értékeit teljesen a közösség javára fordítják. Az előrehaladás bizonyítékává az új tagok toborzása válik. Majd megindul a kemény dolgoztatás napi 5-6 órai alvással és mind emellé az állandó ideológiai és hangulati indoktrináció társul. Több szektában a párkapcsolat erőteljes manipulációjával, a vezetők általi párkiválasztással, a szexualitás igen szoros szabályzásával stb. teszik teljessé a személyes kiszolgáltatottságot.
Osztályunkra „tartós idegösszeroppanás” (anxiózus depresszió) miatt utalják be, a teljes tehetetlenség, kimerültség érzésével. A szekta-életet végül is nem bírta elviselni, a kikerülésnek ez az egyetlen tudattalanul választott módja maradt.
A pszihopatologizálódás, a jang princípium fokozott érvényesülése:
Mária korán elvált szülők gyereke, aki fiú testvérével együtt anyjánál nevelkedik. Anyját „hidegnek, érzéketlennek” nevezi, aki személyes problémáival sosem törődött. Apját csak ritkán láthatta anyja ellenséges magatartása miatt. Ő – leírása alapján – meleg érzelmű, de kissé paranoid, impulzív természetű ember, akinél „magasabb rendű érzésekről” is tapasztalatokat szerzett fiatalabb (tizenéves) korában. Ez zenét, irodalmat és képzőművészeteket jelentett elsősorban. Se általános, se középiskolában nem tudott komolyabb barátságokat kialakítani Sokat volt magányos. Érettségi után egy fiú „ráhajtott” és szexuális kapcsolatot alakított ki vele, ami számára nem sok örömet, inkább szégyent és bűntudatot jelentett. Komolyabb érzelmek nem alakultak ki köztük, a kapcsolat 4 hónapig tartott. A fiú, számára visszataszítónak, perverznek tartott dolgokat is megkövetelt tőle, amik undort váltottak ki belőle (anális coitus, fellatio). Végül is a fiú hagyta ott mert megunta.
Ezt követően deprimálttá vált, egyszerű, mechanikus gyári munkáját is alig bírta ellátni. Ebben a lelki állapotában találtak rá az egyik ma divatos, USA-ból indult keresztény vallási mozgalom tagjai. Meleg közösségi élettel ismerkedett meg, mely a rideg otthoni légkör után szinte paradicsom volt a számára. Bűnbocsánatot hirdettek, emelkedett, szép vallási gondolatokkal ismerkedett meg, de a legerősebben az érzelmi melegség és intenzív közösségi élet hatott rá.
Anyja egy idő után ellenezni kezdte, hogy szinte minden szabadidejét a közösségnél tölti. Egy kedvező öröklési helyzet lehetővé tette, hogy önálló lakótelepi lakásba költözzön. Hamarosan – mint hogy szokás volt egymást segíteni – egy kortárs fiatal lányt fogadott be magához a gyülekezetből. Ezzel volt együtt gyakorlatilag minden idejében. Az új lakókörnyezettel semmilyen kapcsolatuk nem alakult ki az évek multával, annak számukra primitív volta miatt. Lakásában egyre rosszabbul érezte magát és sokat félt a gyakori, reális kriminális események miatt. Munkáján kívül minden idejét a gyülekezetben töltötte – többek közt emiatt.
Az itt lakás második évében komoly, újabb lelki problémái keletkeztek. A gyülekezet által szigorúan tiltott szexualitás kezdte egyre inkább foglalkoztatni. Erről még lakótárs barátnőjével sem mert beszélgetni, tudván milyen bűnös dologról van szó. Egy idő után egyre kínosabban vette észre, hogy már azt is kezdi figyelni, hogy barátnőjének milyen a melle, fanszőrzete, mi látszik nemi szervéből stb. A gyülekezetben töltött harmadik évében tudta először megvallani bűnét egy idősebb nőtestvérnek, aki szigorúan, de szeretettel fogadta. Mária feloldozást kapott és a kísértés ocsmány bűnének való ellenállásra, sőt annak kiirtására szólította fel. Néhány napra megkönnyebbült, majd „újra tapasztaltam magamon a bűnt”.
Az újabb megvallást, a bűn letételét újabbak követték, amit már egy vezető tekintélyű testvérnő próbált kezelni. Ő úgy minősítette a helyzetet, hogy itt már nem egy egyszerű szexuális problémáról van szó, hanem különleges perverzitásról, amit a kísértő sugall a lelkében. A kísértés egyre inkább démonikus eredetűnek minősült és mivel annyira makacsnak bizonyult, hogy sem a vezetőnő, sem a kisebb közösség érte való imái nem segítettek, ezért különösen erős sátáni hatásnak értékelték a problémát. Az ügy annyira fokozódott, hogy végül a gyülekezet legfőbb vezetőjének kellett vele foglalkozni. A démon kiűzése azonban az ő eljárásaival sem sikerült. Ezek a módszerek az áttételes indukciós módszerektől, a hipnotikus transzindukcióig, affektív tónusvesztéssel bekövetkező hipnotikus transzállapotig terjedtek. Ezeket természetesen nem így nevezték, hanem a Szentlélektől kapott hatalomnak és a Szentlélektől való megszállásnak.
Mindezek azonban csak rövid ideig voltak hatásosak, valójában nem segítettek és a jelenség a közösségi életet komolyan kezdte zavarni. Ez csak különösen nagy sátáni erő lehet – állapították meg és végül az egész lányban az Antikrisztus megjelenését és gyülekezetük elleni támadását, sőt az utolsó idők jelét látták. A lányt a gyülekezetből így megbélyegezve kizárták. A teljesen összezavarodott lányt az osztályra skizoform reakcióval vettük fel.

9/5. A patológia
Mint minden betegség esetén, a tünetek és a kóros folyamatok megismerése, megértése mind egészségmegőrzés, mind a gyógyítás szempontjából alapvetően fontosak. Az egyén és a közösség szempontjából, sőt a kívül állók miatt is igen fontos, hogy az esetleges torzulásokat mielőbb észrevegyék egy mozgalom esetében. Ez, ha kellő időben történik, azt jelenti, hogy az észlelt hibát, kisiklást még esetleg korrigálni lehet. Az egyén szempontjából pedig azért jelentős, mert még időben eldöntheti tényleg ilyen társasághoz kíván-e csatlakozni.
Sokszor megdöbbentő egyébként, hogy a lakosság, de ugyanígy a vallási szervezetek, teológusok, lelkészek is milyen sokáig nem ismerik fel még a súlyos patológiát sem. Pl. a skizofréniában megbetegedett egyik páciensünk hallucinációi ellen a szellemirtókat hívta ki. A kiszállás és hókuszpókuszuk 14 000 Ft-ba került – Budapest, 1995. A helyi vallási közösség papja előzőleg lényegében véve teológiai vitát folytatott a beteggel és ennek eredménytelensége után fordult a család a szellemirtókhoz, ami természetesen szintén nem járt eredménnyel. Ezután utalta a családorvos a pszichiátriai osztályra.

TAPASZTALATAINKAT ÖSSZEGEZVE A KÖVETKEZŐ TÉNYEZŐKET ÁLLAPÍTHATTUK MEG, MINT A LELKI DESTRUKTIVITÁSRA UTALÓ ISMERTETŐJELEKET: 

1/ A csatlakozás, a választás, a befogás manipulálása. 
2/ Agymosás technikák alkalmazása a függőség kialakítására és fokozására. Az egyéni szabadság és privát szféra nagyfokú korlátozása, beszűkítése és a személyiség manipulatív átformálása a szekta céljaira. 
3/ Szakítás és távoltartás minden más irányú kapcsolattól. A kilépés erős akadályozása a bűntudat, büntetés által.
 4/ Anyagi kihasználás. 
5/ A kóros lelkű vagy elmebeteg, megalomán paranoid vezető. 
6/ A csak sajátjukat az egyetlen igaz és járandó útnak tartó szemlélet és a velejáró negatív másságkép. Az ellenségkép fokozása általi erősödő kizárólagosság. 
7/ Az igazi karitatív tevékenység hiánya. 
8/ A felülvizsgálat, a kritika, a változtatás lehetőségének kizárása. 
9/ Szigorú totalitárius uralom, egyoldalú maszkulin dominancia, vagy animuszuk által megszállt nővezetők jelenléte. 
10/ Világuralmi törekvések.
Nem szabad figyelmen kívül hagynunk azt sem, hogy vannak olyan, a nálunk hagyományos egyházakban is meglévő áramlatokban, egy-egy helyi csoportban megjelenő, az előzőekhez hasonló torzulások, amiknek tényezőivel ugyanúgy fontos tisztában lennünk. Ezek lelki rombolást okoznak és más keresésére kényszerítenek. Az egészséges fejlődéstől való eltérés három leggyakoribb útját külön is újra kiemelem: 

a/ A struktúra (törvények, szabályok) aránytalan növekedése (Arendt 1992.) Ide sorolhatjuk a Biblia terminológiájával a „farizeusi”, „írástudói” magatartást. Ilyen hívőket, közösségeket leginkább az un. fundamentalisták szélsőségesei közt találunk. Ezek a Bibliából bálványt csinálók.
Mintha Jézus azt mondta volna eltávozásakor, hogy kedves híveim, várjatok még 300-400 évet és akkorra majd össze tudtok állítani egy jó kis kompendiumot, amiben minden benne lesz, abból majd megkaphatjátok minden életetek során felmerülő kérdésetekre a választ. Tudjuk, hogy Jézus egész mást mondott, sőt a Bibliát meg sem említette.

b/ A dinamika (az emóciók, szenvedélyesség, elragadottság) túlzásai: ilyet pl. a karizmatikusok szélsőségeseinél találhatunk. A leggyakoribb tévedés a Szentlélek(szellem) erőinek összekeverése a pszichodinamikával, a tudattalan komplexusokkal. Mivel a résztvevők a lélektan alapelemeivel sincsenek tisztában, ezért gyakran úgy működnek a lélek területén, mint azok, akik „szellemi vezetéssel” akarnak megoperálni egy testi betegséget. Sweitzer Albert mielőtt misszióját megkezdte, elvégezte az orvosi egyetemet.
Az ilyen közösségekben az ihletett állapot elérésére, a felfokozott pozitív érzelmek mellett olyan módosult tudatállapotok kialakítására is törekednek, melyekben a mélylélektanban jól ismert folyamatok alakulnak ki: tudattalan áttételes jelenségek, kivetülések, maratoni effektusok, kifejezett szuggesztív és hipnotikus transzindukciók – különösen az un. aktív éber technika stb. A közösség tagjai közt lelki alkat és lelki egészség szempontjából csak igen felszínesen tudnak szelektálni, ha egyaltalán megteszik. A súlyos hiba elsősorban nem az, hogy ezek a módszerek alkalmazásra kerülnek, hanem az, hogy nem tudják mit csinálnak és ezért a jelenségeket veszélyesen összekeverik. Ennek pedig, az elkerülhetetlenül destruktív folyamatok kialakulása lesz a következménye. Ezekre viszont éppen a tudattalan elhárító mechanizmusai miatt un. scotomáik (=vakfolt) alakulnak ki.

c/ A kizárólagosság elvi, koncepcionális formában is jelentkezik. Ellentéte az ökumenikus lelkületnek. Minél negatívabb a kívülállók, a másik szellemi meg- és elítélése, a torzulás annál kifejezettebb.
A másik tisztelete, az egészséges alázatosság, az ökumenikus szellem hiánya talán a már idézett hegy hasonlattal illusztrálható a legszemléletesebben: a hegy csúcsa felé nagyon sok irányból lehet közeledni és nincs igaza annak, aki azt mondja nekem északnak kell haladnom és aki délnek halad az rossz úton jár és célja nyilván ellentétes az enyémmel.
Ennek a devianciának mélylélektani gyökere a nárcisztikus önistenítés tudattalan elfajzása és ebbe való elzárkózás. A többi ember démonizáltnak minősítése és pokolra küldése nagyon távol esik a keresztény örömüzenet ökumenikus lelkületétől.

A szektapatológia legáltalánosabb lélektani gyökere a Wilber által leírt transzperszonális fejlődési fázis elhárítása, kikerülése, illetve súlyos torzítása. Ennek mélylélektani lényege, alapmechanizmusa az, hogy az ego-Selbst kapcsolat kialakulása helyett ez tudattalanul kivetül a vezetővel való kapcsolatra. A vezető lép a Selbst, az ősmagunkkal való kapcsolat helyére, azaz ő válik Istenné a tag számára. Ez az Istenné vagy Isten követlen közvetítőjévé válás (=bálvánnyá válás), magát a vezetőt is a megalomán, omnipotens, paranoid tudattalan tartalmak irányába torzítja. A gyülekezeti tag ezért lesz gyakorlatilag mindenre hajlandó, amit a vezető kér. A vezetővel, mint Istennel való azonosulás a legdestruktívabb szekták tömeges öngyilkosságaiban is lényeges szerepet játszik, mint már utaltam rá. A bálványképződés egyik lélektani alapmechanizmusát láthatjuk itt megjelenni. Ezért is olyan alapvetően fontos e patológiás közösségekben az egyéniség, az individuális személyiség minél teljesebb elsorvasztása, megszüntetése, mivel a transzperszonális fázisba csak az egyéniséggé válás után, a perszonális fázist követően lehet eljutni.

A patomechanizmusban a további ördögi az, hogy mivel a transzperszonális fázisban az individuális én és a Selbst közti kapcsolatban az ego központi szerepének feláldozása történik (az egóra centráltság helyett, az ősmagunkra centráltság átrendezősége zajlik), a destruktív szektatag abban a hazugságban él és működik – tudatán kívül – hogy egóját a Selbst előtt adja fel, tehát fejlődése már a transzperszonális fázisban van. Pedig még perszonális fázist sem érte el – ősmagját viszont a vezetőre proiciálva őt tette Istenévé. Így énkét egy bálványért áldozza fel. A bálvány, a vezető a kivetítésen keresztül a transzperszonális fázis hazugságával élteti, működteti őt.

9/6. A terápia lehetőségei
A. Eddig leginkább a diagnózis és patomechanizmus kérdéseivel foglalkoztam. A terápia kérdésében az egészségügyi modellből indulhatunk ki. Vannak olyan kóros állapotok, melyek ambulánsan, járóbetegként elláthatók. Ezekben az esetekben a kezelést követően a páciens visszatér az eredeti környezetébe. Vannak viszont olyan súlyosabb kórképek, melyek csak kórházi bennfekvéssel oldhatók meg. Ilyenkor a beteg kiemelődik eredeti környezetéből, amelyben megbetegedett és egy új, gyógyító közegbe kerül. A destruktív szekták megbetegedett személyei rendszerint csak az utóbbi kezelési körülmények között kezelhetők érdemben. Az adott közösség és főleg a vezetők ezzel természetesen messze nem értenek egyet, a kiválást minden erővel ellenzik és „papjaik” maguk „gyógyítanak” ameddig csak lehet. Az érdemi kezelésre nemcsak a lelkészek, de az orvosok, sőt még a pszichiáterek nagy része sincs kellően felkészülve. A kezelést itt a pszichiátriai, mélylélektani képzettségen túl komoly valláslélektani felkészültséget is igényel.
A kezelési próbálkozásoknak van néhány gyakran tapasztalt tévútja: a teológiai, elméleti viták, meggyőzési próbálkozások lényegében értelmetlenek. A teológiai témák rendszerint csak későbbi kezelési fázisban kerülhetnek érdemben elő. A szamaritánusi viszonyulásnak kell a gyógyítási alapnak lennie. Ma, az információ robbanás korában „túl sok a szöveg” és a mai ember nem erre vágyik, hanem személyesen megtapasztalható, átélhető élményekre.
Ne felejtsük el, hogy többen a hagyományos keresztény felekezetekből kiábrándulva lesznek a szekták tagjaivá és ott találják meg a nekik megfelelőbb szellemi közösséget. Az eredeti egyház sokszor olyan kritikával kíséri ezt a folyamatot, amit maga sok szektánál kritizál. Ilyen pl. a saját felekezet abszolutizálása. Gyakori hiba az önmegváltás teológiai elítélésének lélektanilag igen zavaros, sok mindent összekeverő okfejtése, mely sokszor jár az egyéni felelősség és aktivitás destruálásával. 
Azok, akik már tapasztalatokkal rendelkeznek ilyen munkaterületen, az izolálást és deprogramozást tartják a legfontosabb tényezőnek. Magunk részéről ehhez még a személyiség érettségének és a tájékozottság fejlesztésének fontosságát tesszük hozzá.
Izoláció: a megbetegítő környezetből való kiemelés és a tartós elkülönítés biztosítása, sokszor rendkívüli nehézségekkel járó feladat.” – Valláspatológia

2. A MAGYAR SZEKTAPIAC

Magyarországon elképesztő szellemi igénytelenség és káosz van spirituális dolgok terén, ez az „ahogy esik úgy puffan”, „jó van az úgy!” hozzáállásnak tudható be! Pedig ez nagyon rossz! Mert a lelki élettel törődő része az életnek nem tobzódhat ilyen hozzáállásban, mert egy csomó emberi élet múlhat rajta! És múlik is! A lustaság és az ostobaság termelte ki az országban ezt a szellemi igénytelenséget, hogy még e területen is kaotikus zűrzavar uralkodik! Itt a spiritualitás keveredik a vallással, a gyógyítással, a nemzeti identitással, a politikai hovatartozással, álhíroldalakon erőltetett bulvárezotériával meg ki tudja még mivel, és nem igazán látok valami rendszerező vagy rendező, letisztuló folyamatot, hanem a pocsolyában való gyerekes pancsikolást. Csakhogy mindezt felnőttként teszik és felelőtlenül! 
Így is sok a lelki és szellemi sérült ember vagy csalódott megtört lélek. Ideje lenne már ráncba szedni a dolgokat lelki téren! 
Magyarországon még mindig rengeteg az alkoholista, vagy a nagyivó, kb. 1 millió embert kitesznek! Aztán egy közepes méretű város tűnik el lakosságban az életből a rák, szívbajok, cukorbetegség és egyéb divatos nyavalyák következtében. A magyar végtelenül igénytelen az egészségére csak akkor fordul segítséghez ha már ordít a fájdalomtól. Ha elfogadjuk, hogy minden betegségnek lelki oka van, mint ez a teória napjainkban divatos, akkor az elmúlt 30 évben a népességcsökkenés nem valami boldog nemzet képét festi. 30 éve végre véget ért a komcsi uralom, és szabad abban hinni, amiben csak akarunk, szabad a vallás, szabad a spiritualitás, szabad a lelki élet megélése, és ez a szabadság ezeket az eredményeket hozta testi-lelki egészség tekintetében? Itt valami nagyon nem stimmel, de mivel a magyar imád hazudni magának és nem szereti, ha cseszegetik is emiatt, így sok mindenki szerint minden a legnagyobb rendben! Hát jelentem kurvára nincs! A szektaképződési hullám a lelki életnek a boldogabb, hitelesebb megélésének a reményével kecsegtet, de mivel káosz és fogalomzavar van a mai magyar spiripiacon így olyan, mint az életet adó víz, amit félrenyelnek, tüdőre megy és fulladást okoz. 

A nagy magyar valóságban, nemcsak a fent említett hosszú idézetben lévő keresztény szekták által agymosott emberek léteznek, hanem a neopogány gyülekezetek által agymosott emberek is. 
Azt hiszik sokan, mivel nem keresztény, hanem ősmagyar elemeket mutat fel a külvilágnak egy ilyen neopogány gyülekezet már is mentes mindenféle bűntől és aljas erkölcstelen viselkedéstől. Hát nagyon nem! A turbómagyar szekták hívői azért is vannak duplacsavarral rászedve, mert kapásból garanciának veszik, hogy magyar a szektájuk így tökéletesen bűntelen és igaz elveket képvisel. 
Ezt ezerrel használják ki a turbómagyar szekták vezetői! Hiszen a tagokba olyan bőséggel tombol a magyar identitástudat érzése, hogy eszükben sincs megkérdőjelezni a kedves vezetőt és tevékenységét! Sem pedig a mondanivalóját! 
Alapvető fogalmak nincsenek tisztázva az emberek fejében és ez óriási mértékben járul hozzá a szektaképződéshez és bennragadáshoz, akár évtizedekig. 
Az egyik alapvető dolog az ezotéria és exotéria –https://alternativtortenelem.eoldal.hu/cikkek/spiritualitas/6.-az-ezoteria-es-az-exoteria-mint-a-spiritualitas-ket-oszlopa.html ebben az írásomban két részben is elemzem a témát, pontot téve az összekeveredett fogalmak félreértelmezéseinek a végére.
A szekták exoterikusan működnek magukat ezoterikusnak hazudva! Kisebb gyűlöletcsoportok a szeressük egymást gyerekek máz alatt. A világot a keblünkre öleljük, kivéve a másik konkurens spirituális csoportot vagy bárkit, akik nem azt vallják, amit mi! Őket Istentől eredő igazságunknál fogva vígan átkozhatjuk! A mi jók, ők rosszak című végtelenül primitív és ostoba erkölcsiségű világszemléletben tobzódnak.
https://alternativtortenelem.eoldal.hu/cikkek/tortenelemturbozok-18-24.-pont.html  - 22. pont. A turbómagyarok és a spiritualitás. Itt pedig arról írtam, hogy a mi jók ők rosszak bugyuta és erkölcstelen felfogás hogyan kebelezte be a magyar spiritualitást és fojtogatja azóta is sajnos. 
A turbómagyar szekták egy nagyon alacsony szintű természetmisztikánál, néhány asztrális démonnal a nyakukon ragadtak le és erős etnocentrizmus hatja át őket, valódi meditáció helyett a tagok bődületesebbnél bődületesebb őstörténetelméleti marhaságokat kapnak a nyakukba, ugyanis a szektavezér fanatizmusa csak ezzel tudja őket abrakolni. Itt a lelki életnek a nyoma nincs! Az hogy behunyom a szemem körbeállom a tüzet és erősen Földanyára meg Napatyára gondolok, az nem lelki élet. Az színház. És azért csinálom mert a többiek is csinálják és nem akarok kilógni a sorból. Hisz a közösségi élményért remegve igazodom a másikhoz! Ahhoz hogy ilyen nagy istenségekkel kapcsolatot tudjon felvenni egy ember évek, ha nem évtizedek meditációs és koncentrációs gyakorlata szükségeltetik, mivel ez teljes mértékben hiányzik, marad a közösségi élmény és az egymásnak hazudás az illem miatt, amit a szer és a „táltos” miatt érzek. Ezt önbecsapásnak hívják nem spiritualitásnak. Semmi baj! Majd beleképzelem a lobogó tűzbe Napatyát mer hát pont olyan alakot vett fel a tűz ahogy néztem, vagy egy elszálló madarat égi jelnek veszek. És máris konzerválva van a hit a tapasztalás helyett! Ez megy 30 éve! Miért megy ez? Mert nem maradt fenn hiteles magyar spirituális út, ami ezoterikus, tehát ami meditációs gyakorlati praxist ad az éber állapottól a tudatos  álmodáson keresztül az álomtalan alvó tudatig és az azt követő tiszta tudatig ami az isteni tudatállapot. Az emberek jó része azt se tudja mit ebédelt tegnapelőtt, nemhogy istenségekkel diskuráljon! Az ébertudatba való tudatosság is gondokba ütközik nemhogy a másik 3 tudatállapot elérése!  
De hát egy turbómagyar szekta élete nem is arról szól, hogy hiteles spirituális megélései legyenek és A-Zs-ig az út elejétől az út végéig megvilágosodjon, hanem arról szól hogy a magyarságot fanatikusan hangoztatva gyűlöljenek más csoportokat amik szerintük a magyarra törnek. Ebben meg a dicső őstörténet és újmítoszok kitalálásában ki is fullad a szekta tevékenysége. 
https://alternativtortenelem.eoldal.hu/cikkek/spiritualitas/1.-nehany-szo-a-spiritualis-utakrol.html – Egy hiteles spirituális útnak megvannak a pontos feltételei itt lehet olvasni róla.
Szóval a turbómagyar szekták valami fanatikus nemzeti hisztériába fulladva fekete mágusok meg nagyarcú önfényező csodasámánok és főtáltosok által vezetve menetelnek a semmibe. Az már a tragikomédia része, amikor ezek a főméltóságú sámánok egymással majdnem birokra kelve fújolnak egymásra, ha netalán egy össznépi találkozón egojuk összeütközik. Mert akkora az arcuk, mint egy focipálya, hívőtoborzáson meg önfényezésen kívül egymással vetekednek a főtáltosi címért. Gyakran kérkednek spiri élményeikkel, rivaldafényre és címekre vágynak és önnön fontosságukat és jelentőségüket mindig hangsúlyozzák és sose kapnak csömört önmaguk ajnározásától. Alázat, tisztesség, szerénység, bölcsesség, hitelesség, valódi használható, gyakorlati tudás? Minek az? Ez Magyarország! Itt a táltospiacon attól döglik a légy minél nagyobbat hazudunk a „gyülekezetnek” a múltunkról, hogy a világ legdicsőségesebb nemzete voltunk, csak lenyomtak minket. Ennyi pont elég! Ezzel a dumával tömegeket lehet etetni!
https://alternativtortenelem.eoldal.hu/cikkek/a-feketemagus.html - A fekete mágusok és hamis tanítók, szektavezérek leleplezése. És a hiteles tanítók tulajdonságai.
ÉS tévedés ne essék! Nekem nem a szertartásokkal van a bajom, mert mindenki úgy éli a hitéletét, ahogy akarja meg tudja! Nekem azzal a gyűlölettel van bajom, amik nagyon gyakran kísérőjelenségként utálkozva tekintenek mindenre a világon, ami vagy nem magyar vagy nem úgy magyar, ahogy ők a paranoiás hisztérikus nemzettudatukban behallucinálták maguknak!
Ide kívánkozik még a KOLLEKTÍV NÁRCIZMUS FOGALMA! - https://hu.sainte-anastasie.org/articles/psicologia/el-narcisismo-colectivo-un-virus-que-se-expande-cada-vez-ms.html - amikor a nemzeti büszkeség átcsap bizonygatásba, hogy minden más nemzetnél jobb!
Én a nemzeti büszkeség pártján állok!

Egy hiteles spirituális út nem árul zsákbamacskát! Pontosan elmondja hová és hogyan vezeti a keresőt! - https://alternativtortenelem.eoldal.hu/cikkek/spiritualitas/7.-hova-vezetnek-az-ezoterikus-osvenyek-.html – hová vezetnek az ezoterikus ösvények? – itt a térkép hova is lehet eljutni. Egy szektával a büdös életbe soha nem lehet!

MÓDOSULT TUDATÁLLAPOTOK A SZEKTÁKBAN ÉS AZON KÍVÜL

TRANSZ
Transznak nevezzük az átmeneti tudatállapot módosulást, amikor az egyén látogatást tesz a magasabb élményvilágokba, vagy saját tudatalattijába.
A világ és önmagunk észlelése csak rövid időre, átmenetileg változik meg, mivel a személyiség, az egó, a karakter a transzot követően viszonylag gyorsan visszarendeződik.
(Ettől megkülönböztetjük a szellemi megszállás transzát, amikor pl. a sámán olyan önkívületi állapotba jut, ahol belül a tudati világban más dimenzióba kerül, illetve szellemlényekkel kommunikál. Ezekben az esetekben a szellem irányít, az egyén feladja szabadságát, és igen megterhelő folyamat az egyén számára.) A transzra jellemző, hogy igen erőteljes technika, erőteljes élménnyel. Viszonylag gyorsan beáll, ugyanakkor az ego visszarendeződése is gyors a transz előtti karakterbe. Ritkán véglegesen transzformáló hatású! A TRANSZNAK TÖBBFÉLE CÉLJA IS LEHET, pl., hogy beavatást kapjunk általa, motivációt a belső utunkhoz, választ kapjunk kérdésünkre, ill. terápiás jelleggel használhatjuk oldásra, testi, lelki gyógyításra is. Tehát nem egy közösségi buliélmény véletlenül sem! A transz egy személyes nagy élmény! Egy hozzáértő vezetővel zajlik privát körben! A fent említett célokból hozzák létre! Semmi köze nincs a showműsorhoz tömegek számára! 
No most a transzélmény igen csábító dolog mert kihúzza az embert önmagából egy időre és az élmény után sóvárogni kezd előbb-utóbb, akár jó, akár rossz élmény érte, a tudatmódosulás gyors vágya, és efféle módja izgatja a keresőt. A meditáció lassú és nem oly intenzitású folyamata nem jár efféle izgalmakkal és nem ad ilyen gyorsan élményt, valamint erőfeszítést és sok időt kíván a gyakorlótól, szóval nem olyan csábító. Viszont ott valóban megdolgozódik az ember személyisége, mert önerőből csinálja. A transzot mindig valami emberen kívüli segítség generálja, ezért az ügyeskedők ki akarják spórolni a meditáció megfeszített munkáját és transzolni vágynak, lehet csinálni csak a személyiség sínyli majd meg. Meditálni minden nap lehet, de transzolni nem lehet minden nap!
Általában a fekete mágusok és áltanító szektavezérek önismerete és etikai megdolgozottsága a 0-át verdesi alulról igencsak csökevényes személyiséggel rendelkeznek, nagyképű nárcizmus, és paranoid tévképzetek uralják a hétköznapi éber tudatállapotukat. Viszont verik a dobot piszkosul és danolnak vagy drogoznak, vagy általuk szentnek tartott szöveget fennhangon mormolnak megszállottan. A csendes meditációból nem lehet a showműsort csinálni, a transzból annál inkább! Az ilyen transzoló műsámánokból lesznek a showman-ak és cirkuszi mutatványos szektavezérek. A legtöbbjüket egy alsókategóriás asztráldémon uralja, ami alig várja hogy a szektatagok is hizlalják őt a szertartások során. A CÉL AZ ELŐADÁS ÉS A LENYŰGÖZÉS! TÖMEGESEN! ÉS VALAMI KITALÁLT ISTENSÉG VAGY SZELLEM VAGY EGYÉB IDEOLÓGIAI KÉPZŐDMÉNY DICSŐÍTÉSE! Nem pedig az egyéni transzoló személyes problémájának a megoldása, meghitt odafigyelő privát környezetben. 
A SZEKTAVEZÉREK ÉS VELÜK A SZEKTATAGOK IS KEVERIK A TRANSZOT ÉS A VALLÁSI TÖMEGHISZTÉRIÁT! ÉS ITT VAN A PROBLÉMA GYÖKERE!

A TÖMEGHISZTÉRIA 
A pszichológiában annak a jelenségnek adott név, amikor ugyanazok a hisztériás tünetek egyszerre egynél több embernél jelentkeznek. Rendszerint úgy kezdődik, hogy egyvalaki mások előtt hisztérikussá válik, majd ez a többiekre is átragad. Példa erre sok baleset, ahol az emberek irracionálisan viselkednek: sikoltoznak, rossz felé szaladnak stb.; vagy amikor egy ismeretlen bűnözőtől rettegő tömegnek ártatlan emberek válnak célpontjává. Másik gyakori tünete a tömeges rosszullét, amit gyakran a közösen átélt traumatikus élmény okoz. Egy ember émelygésének látványa fiziológiás alapon másokban is hasonló reakciókat válthat ki...
A VALLÁSI TÖMEGHISZTÉRIA 
Sokszor a mindenáron való valahova tartozás az indítéka, de ezen kívül sok minden lehet. Lehet halálfélelemre építeni és lehet a túlvilági élet ígéretére. Világvége hirdetése. Ezeket jellemzően szektáknak nevezik, de a hagyományos vallások szervezeteinek tagjai sem kivételek. Jelentős számú pszichológus megegyező véleménye szerint az így taggá váló emberek 60%-a krónikus érzelmi labilitással és identitászavarral küzd, éppen ezért oly kecsegtető számukra a hamis, de sokak számára vonzó szektaélet. – https://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6meghiszt%C3%A9ria

https://www.youtube.com/watch?v=9wcgq82Y0Qg – vallási hisztéria, igencsak aktív résztvevőkkel
https://www.youtube.com/watch?v=OdjKZuiSRaM – itt is egy vallási hisztéria csak egy csöndesebb verzió, de ugyanaz a kábulat
https://www.youtube.com/watch?v=b8Te5mGMAMk – ez pedig egy hiteles transzélmény vagy folyamat bemutatása ahol az ember az egyéni problémájára nyújt a transz megoldást, privát környezetben képzett terapeuták által orvosi engedéllyel legálisan. Felelősséget vállalva, szakmai munkát végeznek.
Figyeljük meg a kettő közti különbséget és gondoljuk el, hogy egy csoportos szektabulin melyik zajlik? A szektabulin mindig a szektavezér és az általa sulykolt mondóka a lényeg sohasem a résztvevő egyén személyes problémája és az arra való megoldás. Ám a szektavezér privát környezetben is tud kárt okozni természetesen a „kiválasztottak” magánbuliján úgymond. Ez gyógyításnak álcázott manipulálás. Mivel semmiféle orvosi engedélye nincs az ilyen műveletre így sarlatánkodik! Egoista kókler, aki energiavámpír motivációjától hajtva szipolyozza a szektatag figyelmét, pénzét, érzelemvilágát, vagy szexuális energiáját, hogy abszolút hívőre mossa az agyát szerencsétlennek. 
Ma Magyarországon a lelki gyógyításért a pszichoterapeuta felel. Aki ennek képződött felsőoktatási intézményben. Ne keverjük össze a pszichológussal, aki elméleti szakember, nem tud gyógyító technikákat alkalmazni módosult tudatállapotban, ő egyfajta statisztikus, a pszichológia elméleti részével foglalkozik, nincs is joga gyógyítani. És a másik, akivel keverni szokták a pszichiáter. Ő a nagyon súlyos eseteket kezeli gyógyszerrel, a közveszélyes állapot esetén! Ő sem tud gyógyítani pszichésen-lelkileg. 
Erre a pszichoterapeuta alkalmas és jogosult a törvények szerint! Rengeteg módszere van. Általában módosult tudatállapotban (nevezzük hipnózisnak például) pszichoterápiás technikákkal segít a betegnek meggyógyítania önmagát, nem pedig ő szuggerál! Ezt is mindig keverni szokták a köztudatba! (ha valaki pszichoterapeutához fordulna segítségért, inkább a magánrendelőket válassza, mert sokkal gyorsabb és hatékonyabb, mint az állami!) A pszichoterapeuta nem energiaadó csodasámán, hanem a személyiség traumás részeit kezelő szakember! Aki lelki gyógyítással foglalkozik és úgy reklámozza magát, és nem pszichoterapeuta az akár börtönbe is kerülhet! Nagyon helyesen! A sok kókler szektavezér meg kuruzsló sarlatán teljesen felelőtlenül az internetről és hozzá nem értő dilettáns könyvekből összeolvasott hipnotikus technikákkal nagyon sok szektatagot vagy más embereket nyomorít meg, pénzügyileg és lelkileg, és tesz frusztrálttá és még betegebbé! Az ilyen önjelölt gyógyítók fel se fogják, ők maguk szorulnának kezelésre, azt meg pláne nem, hogy mekkora kárt okoznak, csak azért mert az a mániákus tévképzetük, hogy ők gyógyítók! Nem azok! Kóklerek! Akik gyógyítás néven, elhitetik a pácienssel, hogy nincs is baja! Vagy ha mégis volna, agresszív stílusukkal szemben nem meri szóba hozni a beteg! 
Óriási káosz van a magyar „lélekgyógyász” piacon (is) mert rengeteg pénz van benne, csak sajnos szemfüles szektavezérek és energiagyógyász csodasámánok fölözik le csóró beteg embereket teljesen hiteltelen és érdemtelen kuruzslásaikkal. 
Tisztelet annak a nagyon kevés spirituális gyógyítónak, akik alázattal és szeretettel, csendben elvonulva, nem a rivaldafényben tündökölve, próbálnak segíteni az embereken született vagy tanult képességeikkel (pl. látók, energiaadók stb.) és ezt pszichoterapeuták vagy egyéb orvosilag képzett szakemberek bevonásával teszik! 
A szektavezérek az összes hipnotikus technikájukat manipulációra használják fel és arra, hogy a szektatagot örökre magukhoz és a „gyülekezetükhöz” ragasszák. Vagy ha ez nem menne, akkor jön az átokáradat szegény kilépőre, persze az örök fény, sugárzó szeretete és Jézus nevében! De hát ennek majd meg lesznek a karmikus következményei az égben, és a jogi következményei a földön. Érdemes áldicsőségben fürödni addig is? Megéri?

A SZEKTATAGOK ÉS VEZETŐJÜK BETEGES VISELKEDÉSMINTÁJA
A szektatagokra és vezérekre jellemző még az önsorsrontó viselkedésminta – az ember tudattalanul olyan helyzeteket és kapcsolatokat választ és tart fenn amik kiváltják és megerősítik az önromboló sémáját, (azt a gondolkodási komplexumot ami zavartan működteti az embert). Elkerüli viszont az olyan kapcsolatokat amik viszont gyógyíthatnák a sémát. Az illető olyan módon kommunikál a másik emberrel ami a másikból negatív reakciót vált ki így a séma megszilárdul! 
Gondoljunk csak egy paranoiás emberre, mindenkivel előbb utóbb összevész és gyűlölni kezdi! Miért? Mert betegesen gyanakszik, és nem bízik a másikban így felszámolja a kapcsolatait és egyedül marad, ha elhatalmasodik rajta a paranoia. Mindenki gyanús mindenki ellenség mindenki őt akarja hátba támadni. Maximum paranoiás közösségbe megy ahol a többi ismerőse is hasonló gondokkal küzd és közös ellenséget keresnek akitől közösen retteghetnek. Vagyis csak azért viseli el ott a másik ugyanilyen paranoiás társát, mert vele megélheti a bolondériáját, de közben titkon a másikba se bízik! El tudjuk képzleni milyen mocsárban tengődnek az ilyen közösségek amiket egy ilyen elme és lelkibetegség kovácsol össze! Ott az emberi őszinteség és szeretet morzsáit se találjuk a csoportban csak maszkokat amik alól már nem hallatszik a lelkiismeret kiáltása. Ha súlyosbodik a helyzet antiszociális személyiségzavar is lehet a vége amikor leszakad a társadalomról és elszigetelten gyűlölködve vegetál, valamint agresszívan közeledik mindenki felé ha kénytelen közösségbe menni. Olyan erős sémái vannak hogy úgymond beteljesíti sorsát. Magyarul, kiprovokálja a körülötte lévő emberekből hogy magára hagyják vagy így vagy úgy. Addig nem nyugszik meg benne a séma tombolása. Azután persze szenved és nem érti hogy történhetett ez (megint) vele.
A szekták általában a rossz családi háttérrel rendelkező embereket szippantják be.
Az ember szociális lény. Közösségre, közösségbe vágyik. Különféle egyházak, gyülekezetek, szekták, netán politikai mozgalmak, ideológiai csoportosulások, szubkultúrák, divatirányzatok megadják ezt neki. 
Kérdés hogy egészséges független önálló felnőtt ember módjára kezelik e a belépőt? Nagyrészt természetesen nem! 
A szektavezető a szülő tekintélyelvűségével uralkodik a belépő csoporttagokon. Soha nem értheted el az ő szintjét, zsenialitását, erejét, dicsfényét.  És neked mindig szükséged lesz a vezetőre, és a csoporttagokra hogy teljes értékű embernek hidd magad életed végéig. Ez hazugság természetesen. Életed végéig gyermek maradsz, ha hiszel nekik! Cseberből vederbe esett az ember. 
A nem felnőtt szintű tekintélyelvűségen alapuló csoportosulások mind a gyerekkori szerepét konzerválják a belépő tagnak. Sajnos. Így érezheti évekig vagy évtizedekig jól magát (mivel az otthon látott mintát ismétli) egy energiaszerző játszmákat fenntartó csoportban, ahol fenntarthatja a beteges szimbiózisát amit otthonról elmenekülve a csoport karjaiba hozott. Igenám de amíg nincs megoldva a szülőkapcsolata ugyanazt a mintát követi csak a helyszín és az emberek változtak. Ő maga nem! Az apa anya testvér szerepek motiválják ezeket a csoportokat a családban nem megélt vagy rosszul megélt családi szerepek áttolódnak a csoportra és a csoportban próbálják a hiányzó szeretetet megélni pótmamákkal, pótpapákkal, póttesókkal. Sajnos ez beteges és hazug kapcsolatot alakít ki. Mert kiszakít az eredeti családból és a szülő problémákat nem megoldva hanem áttolva a csoportba ugyanúgy folytatódik a konzerválódott gyermekkor. 
Az igazi csoportok egészséges és rendezett szülőviszonyok kialakítása után stabil családi ÉS ANYAGI háttérrel  rendelkező felnőtt önálló gondolkodású véleményalkotású emberek érzelmi zsarolásoktól mentes csoportja. HA EZEK A FELTÉTELEK NEM ADOTTAK, TUDHATOD HOGY EGY SZEKTÁBA KEVEREDTÉL LEGYEN AZ VALLÁSI VAGY IDEOLÓGIAI VAGY BÁRMILYEN MÁS INDÍTTATÁSÚ BANDÁZÁS.

A magyarság „megmentésére” szakosodott nagyonmagyar nagyon szupertáltosok, szíriuszi vagy plejádi fényszüzek, kiválasztottak, beavatottak, felemelkedettek, országmentők szektái,  többszörösen terheltek az idő elcseszésében, egyfajta önhipnotikus transzban élnek. Mindig majd a következő szertartás vagy összejövetel majd kiemeli az ország szekerét a sárból, mindezt azzal a fonáksággal hogy állandóan a múltban élnek! Már lassan 10-20 éve várnak a csodára a tűz körül a hegytetőn a forrásnál meg a puszta közepibe, de az égvilágon semmi nem történik.
De ezt ők nem veszik észre mert az időcsapdába ragadtak és az időfelfogásuk miatt majd a következő összejövetelen meg az azutánin meg az azutánin jobb lesz mindenkinek stb. kábulatában élnek, mintha valamiféle drogot fogyasztottak volna. Már nem érzékelik a valóságot, ezt persze beavatottságuk egyik elemének tartják pedig az elmezavar igencsak kirívó esete. A kettőt finoman fogalmazva nem jó összekeverni 
Aztán itt vannak a világvégevárók, a háborúkat vizionálók, az apokalipszis vagy természeti katasztrófák után sóvárgók meg a hasonló állatfajok akik nem a csodát hanem a bajt várják. Teljesen irreális a félelmük, mert senki nem akar támadni, nem omlik össze a gazdaság és a pénz se értéktelenedik el de az időcsapdába ragadtak természetesen ezt sem érzékelik, mindig a holnapra várnak amikor az izraeli titkosszolgálat betuszkolja őket a kocsiba és vallatni viszi, vagy az UFO-k után vágyakoznak hogy mikor jönnek értük megint esetleg először. Mások alig várják hogy nemet mondhassanak  gyermekük oltására vagy a chip beültetésre a bőrük alá. Sajnos egyre több helyen a világban ismét felütötte fejét a kanyaró, mert az oltásellenes bolondéria tombol sok helyen! 

Szóval vannak bajok! Szerintem az első számú probléma, hogy az emberek azt se tudják  mi az a szekta, és hogy működik. Nem is érzékelik, hogy baj van. Nos amíg nem tudjuk milyen betegségben szenvedünk a gyógymód se lesz meg. Ezzel a kis összefoglalóval kívántam bemutatni hogy a szekta micsoda, és ha valaki ráismert és netán beleragadt most már tudja, hogy mibe is keveredett, és mivel már tudja, így problémának érzi, és remélem talál egy hiteles közösséget, ahol szabad lehet és lélekben kiteljesedhet. Senki ne legyen szellemi szalámivég, aki nálánál ostobább tekintélyt parancsoló idiótának haptákba vágja magát, mert azokat gyorsan megtalálják ezek a fanatikus csoportok. Egy önálló gondolkodásra és véleményalkotásra képes, szabad emberrel viszont nem tudnak mit kezdeni.

 

A mappában található képek előnézete szekták