Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2019.12.16

7. Engedély az életre, avagy az előre megírt sorskönyveink

Engedély az életre, avagy az előre megírt sorskönyveink és az azokból való kilábalás

 

Könyvajánló:       Várnai Myrtill: A 12 gátló parancs

Jaj! Ez az én sorsom! Nekem ez jutott! vagy Ez vót neki kimérve! Kinek mi jutott!”
Hányszor halljuk ezeket a végtelenségig ismételt megkeseredett mondatokat?! A sorskönyvet gyerekkorunkban írják meg és sokáig ugyanúgy írjuk tovább, aztán valaki megunja és újat ír magának, mások remegnek a kéjtől, hogy életük végéig megkeseredett sorsukban tobzódhassanak. A magyarság igen szeret szenvedni és sorsában nyomorogni. Kinek mi a sorsa ugye!? ;)

De mik is azok a sorskönyvek és hogyan lehetséges az átírásuk? Ez a kis összefoglaló remélem segít feltárni ezeket a rejtélyesnek vélt dolgokat.

ÉLETTÖRTÉNETÜNK MEGÍRÁSA: A sorskönyv
Amikor kisgyerek voltam szüleimtől, illetve a számomra fontos és jelentős személyektől olyan közléseket kaptam, amelyek tájékoztattak engem életlehetőségeimről és boldogulásom esélyeiről. Ezeket volt, hogy szóban mondták a számomra (pl. "Ügyes és okos vagy"), máskor nonverbálisan (pl. megveregették a vállamat) és volt, hogy a kettő egyszerre érkezett (pl. "Rossz vagy!" - mondták és ráütöttek a fenekemre). Ezekben az üzenetekben kifejeződhettek szüleim elintézetlen feszültségei és illúziói. Minél kisebb voltam, annál inkább kénytelen voltam kiszolgáltatottan alávetni magam szüleim (és a számomra jelentős mások) programozásának. Ezek az üzenetek képezték alapját az önmagamról, másokról és a világról kialakított sorsformáló korai döntéseimnek, amelyekre építve, nem tudatosan megalkottam élettervemet: SORSKÖNYVEMET.

SORSKÖNYVBE LÉPNI
Amikor felnőtt koromban a gyermekkori programozás és korai döntéseim által vezérelve szemlélem magamat, másokat, a világot és ezek alapján teszem (vagy nem teszem) dolgomat:

SORSKÖNYVBE LÉPEK. Ahelyett, hogy autonóm módon az itt-és-mostra reagálnék és felnőtt erőforrásaimra építve oldanám meg a problémát, gyermekkori bőrömbe bújva mintha egy konzervált magnófelvétel a fejemben bizonyos érzés-, gondolkodás- és viselkedésmintázatra kényszerítene. Sorskönyvem tudattalan tervként kényszerítő erővel terel ebbe az irányba, hogy korai döntéseim szerint alakuljanak dolgaim, hogy sorsomat beteljesíthessem. Kisgyermekként a túlélésem biztosítása érdekében az akkori önmagam véges információi és eszközei szintjén alakítottam ki és raktároztam el ezt a következtetésekből álló csomagot. Évekkel, évtizedekkel később, amikor fenyegetve érzem magam, erős stresszt élek át, sorskönyvbe léphetek. A folyamat azonban megállítható, a terv újraírható. Ennek egyik formája a pszichoterápia.
Sorskönyvünk boldogulásunkat gátló ereje jellemző mintázatokban jelenhet meg saját életünkben. Vannak, akik például újra és újra nekifutnak, hogy egy nagy célt elérjenek, de tervüket nem tudják megvalósítani. Majdnem sikerül nekik, de valami mindig közbejön. Újra próbálkoznak hát. Mások úgy érezhetik, hogy életüket állandó kísértések közepette élik, de sosem tehetik meg, amire vágynak. Mások úgy hiszik, hogy nem engedhetik meg maguknak, hogy pihenjenek - különben annak katasztrofális következményei lennének. A különféle sorskönyvi folyamatok mintái kombinálódhatnak is.

SORSKÖNYVI ÜZENETEK FORMÁI
Gyermekként szüleinktől (és a számunkra jelentős másoktól) olyan üzeneteket is kapunk, amelyek nagymértékben befolyásolják azt a módot, ahogyan életlehetőségeinket és boldogulásunk esélyét látjuk - ahogyan magunkról másokról és a világról gondolkozunk. Ezek az üzenetek a sorskönyvi üzenetek. Főbb formái a következők:

TULAJDONÍTÁS: amikor a gyerek szemébe mondják (vagy fültanúja a róla folyó beszélgetésnek arról), hogy ő milyen. Példa: "Okos vagy." "Olyan vagy te is csak, mint az apád."

ELŐÍRÁS: amikor a szülők a megfelelés fő követelményeit szavakba öntve adják át a gyereknek. Túlzott alkalmazásuk, később kártékony kényszerítő erőként pszichés megbetegedésekhez vezethet. Önmagunk feladására sarkallnak, korlátozva bennünket abban, hogy valódi érzelmeink és vágyaink szerint cselekedjünk. Stresszhelyzetben automatikusan ezekhez az egykor célszerűnek tűnő megoldásokhoz fordulhatunk. Példák: "Légy tökéletes!" "Szerezz örömet másoknak!" "Légy erős! (Bírd ki!)

PROGRAM: amikor a szülő az előírások és gátló parancsok teljesítésének módjait adják át a gyereknek. Ahhoz ad gyakorlati támpontokat, hogy miképpen kell problémákat, konfliktusokat, kínos dolgokat kezelni vagy (vélt vagy valós) sikerekhez vezető módokat megtalálni. Példák: "Így kell a nőkkel/férfiakkal bánni" "Így kell megsértődni" "Így kell bocsánatot kérni"

GÁTLÓ PARANCS: amikor a szülő rejtetten a tilalmakról, az elutasított, nemkívánatos dolgokról, viselkedésekről és gondolatokról tájékoztatja a gyereket. Eredetük a szülő elintézetlen konfliktusai és nem tudatos módon kerülnek kommunikálásra a gyerek felé, főleg nonverbális módon. Ezek igen keményen tiltják, csonkolják a gyerek lehetőségeit. A gyerek még úgy hiszi, hogy ezek be nem tartása esetén elveszítheti a szülői szeretetet és gondoskodást - ezért inkább alá veti magát e parancsoknak. Van, hogy a parancs nem valóságos, csak a gyerek félreértésének szüleménye (értelmezése). Azonban döntések és hiedelmek formálódnak általuk. Példák: 1. Ne létezz! 2. Ne légy önmagad! 3. Ne légy közel! Ne bízz! 4. Ne érezz, és ne fejezd ki az érzéseidet! 5. Ne légy gyerek! 6. Ne csináld! Ne tégy semmit! 7. Ne légy egészséges! 8. Ne gondolkozz! 9. Ne légy fontos! 10. Ne tartozz sehová! 11. Ne nőj fel! 12. Ne légy sikeres!

http://birtalan.blogspot.com/2010/08/gatlas-nelkul-elni.html

 

http://birtalan.blogspot.com/2010/09/kivert-biztositek.html  -A 12 gátló parancs feloldásának gyakorlati javaslata

ENGEDÉLY: amikor a szülő - a gátló paranccsal ellentétben - a gyereknek szabadságot, teret ad a létezésre, gondolkodásra, érzésekre stb. Szintén főleg nonverbális módon. Amikor például a gyerek mielőtt hozzá érne egy család által féltve őrzött értékes tárgyhoz, megáll és szülei tekintetét keresi. Ha a mama és a papa igenlően mosolyog, a gyerek engedélyt kap arra, hogy "Csinálhatod!" (ellentétben például a szülők összevont szemöldökével és fenyegető testtartásával - esetleges üvöltözésével - ami gátló parancsba adja, hogy "Ne csináld!").

MODELLÁLÁS: amikor a gyermek pontosan megfigyeli, hogy az emberek hogyan viselkednek. Különösen azt figyeli meg, hogy anya és apa hogyan kapcsolódnak egymáshoz és más családtagokhoz. Megfigyelései alapján a gyerek különféle megoldásokkal próbálkozik a következő kérdésre: "Hogyan kapom meg a legkönnyebben, amit akarok?" Következtetéseit szűkös tapasztalatara, a valóság teljességének figyelembevétele nélkül alkothatja meg. Példa: "Amikor másoktól figyelmet akarok, először Áldozatnak kell lennem."

TRAUMATIKUS ESEMÉNYEK: amikor a gyermek egy olyan eseményt él át, amelyet különösen fenyegetőnek érez. Példák: Fizikális vagy szexuális bántalmazás, szülők válása, különköltözése, baleset, természeti katasztrófa, szeparáció, szülő halála. Az ilyen események kapcsán is hozhat a gyermek olyan döntést, amelyek sorskönyvének központi elemévé válhat (Pl. "Soha többé nem bízom meg a férfiakban" "Az emberek azt akarják, hogy meghaljak" stb.)
Az alábbi ábra a sorskönyvi üzenetek néhány átadási módját (sorskönyvi mátrix) szemlélteti

SORSKÖNYV ÉS BETEGSÉG
Ha valakire sorskönyve negatív módon túlzott mértékben hat, életét három módon élheti:
ÖRÖM NÉLKÜL: depressziósan;
SZERETET NÉLKÜL: drogfüggésben (vagy más szer - szeretetpótlék - függésében);
ÉRTELEM NÉLKÜL: valamilyen elmebetegségben.

Összefoglalva: a sorskönyv egy nem tudatos életterv, amelyet gyermekként írunk magunknak. Megmondja, hogy milyennek észleljük életlehetőségeinket, boldogulásunk esélyét, - általában magunkat, másokat, a világot. Tervünket azonban újra írhatjuk.

Forrás- http://tranzakcioanalizis.com/sorskonyv.html

Hányszor éreztük azt, hogy életünk során agyonhajszoljuk magunkat mert egy hangnak meg akrunk felelni a fejünkben? Nos 5 belénk vert előírás az ami megkeseríti mindennapjainkat amit vagy a szüleinktől vagy valami tekintélyszemélytől hallottunk életünk során és mi balgák el is hittük nekik! :)
Ez az 5 előírás ami fenntartja a sorskönyvünket 1. LÉGY TÖKÉLETES! 2. SZEREZZ ÖRÖMET MÁSOKNAK 3. LÉGY ERŐS! 4. TÉGY ERŐFESZÍTÉSEKET! 5. SIESS!

Egy ember hétköznapi tudatát ezeke a parancsok irányítják persze tudattalanul, most nyakon csíphetjük őket mindennapjaink során hányszor és hol jönnek elő milyen élethelyztekben és hogy kínoznak bennünket?!

Most hogy tudunk róla mik gyötörnek be tudjuk azonosítani amikor támadnak, fel tudjuk ismerni melyik hang szólal meg az 5 közül és késztet arra, hogy önmagunkat megerőszakolva engedelmeskedjünk neki. Ezeket a negatív előírásokat abban a pillanatban amikor kipattannak helyettesíthetjük a megfelelő ellentétpárjukkal ezek a következők: 1. JÓ VAGY AHOGY VAGY; TÉVEDHETSZ. 2. SZEREZHETSZ MAGADNAK ÖRÖMÖT IS. 3. LEHETSZ NYÍLT, ÉS KIFEJEZHETETD KÍVÁNSÁGAIDAT. 4. MEGTEHETED. 5. ADHATSZ IDŐT MAGADNAK.

A csatolt fényképen láthatjuk, hogy mik is voltak a rejtett, gátló üzenetek amikkel sorskönyvünkbe akartak minket tuszkolni és miféle „értékeket” jelentettek ami nyomás alá helyzet minket a társadalomnak való megfelelés miatt.
Rengeteg ember senyved ezen előírások miatt és nem éli az életét vagy rosszul éli.
Az előírások mindig gátolnak valamiben bennünket:
1. az új célok kitűzését a Szerezz örömet! Előírás gátolja (másokért tenni fontosabb!)
2. a célok megvalósításához szükséges feltételek megteremtését, az eszközök beszerzését a Légy erős! Előírás gátolja. (nem mozdul, nem kérdez, nem kér)
3. a kreatív fantázia működését, az alkotást a Tégy erőfeszítést! Előírás gátolja (minden csak vázlat, semmi sincs kész, csiszoljuk tovább.)
4. a siker átélését a Légy tökéletes! Előírás gátolja (soha sem lehetsz elégedett magaddal.)

Szóval megírt sorskönyvünket át tudjuk írni! Csak nem kesergéssel meg másra mutogatással, hanem kemény munkával. És állandó engedélyadással a bennünk élő gyermeknek aki arra vár, hogy kiszabadulhasson a sorskönyvi kötelékekből. Miért fontos az engedélyadás? Gondoljunk bele egy ovis kisgyerek vagy kisiskolás parancsokat tanul, szabályokat mit kell milyen előírások szerint kell élni. Hát engedélyt ezért kell adni gyermeki önmagunknak mert abból ért! A fellélegzés számára engedélyadással érhető el. Amit eddig szájösszeszorítva hajtott végre előírást vagy parancsot most az engedéllyel megkönnyebbülést élhet ád és felszabadulást, a terhet amit cipelt ledobhatja végre a válláról! Lefekvés előtt és felébredés után mondogassuk magunknak az engedélyeket. Sok időbe telik majd amíg elhiszünk akár egyet is belőlük. Az 5 engedély és a 12 gátló parancs feloldása a csatolt képeken megtalálható. 

Valamint a 12 gátló parancs romboló hatásai a személyiségzavarokkal összekötve. Ezek táblázata a képeken. A személyiségzavarokról itt tájékozódhatsz külön kifejtve

https://alternativtortenelem.eoldal.hu/cikkek/lelektan/5.-hangok-a-fejedben-2-a-szemelyisegzavarok.html